’s Ochtends ben ik op mijn fitst. Ben ik dan een ochtendmens? Dat kan! In ieder geval; als het 21.30 uur is, moet ik heel hard gapen en is het voor mij weer bedtijd. Jarenlang had ik de traditie om dan ‘nog even’ in mijn Bijbel of dagboekje te lezen. Vervolgens ging ik lekker liggen en ‘bidden’. Kan je het bidden noemen als ik toegeef dat ik na mijn eerste ‘regel’ al in slaap viel? Vaak dwaalden mijn gedachten helemaal af en bedacht ik later weer dat ik aan het bidden was. Volgens mij heb ik nog nooit ‘amen’ gezegd. Lange tijd voelde dit al niet goed. Totdat ik een keer besloot dat deze vorm niet bij mij past. Mij helpt het om niet de dag te eindigen met een stukje lezen en vervolgens bidden. Mij helpt het juist wel om de dag te beginnen op deze manier. Ik word wakker, ik bedenk wat ik die dag allemaal ga doen en ik ga eerst stille tijd houden met God. Bij deze deel ik mijn ochtendritueel. Misschien past het helemaal niet bij je. Maar misschien kan het je juist ook inspireren.

1. Ik doe mijn ogen open. Goedemorgen! Er is weer een nieuwe dag begonnen! Wat een feest! J Tijd om deze dag met God te beginnen. Ik ga rechtop in mijn bed zitten en doe mijn lamp aan. Vervolgens verzin ik waar ik zin in heb. Ik kan kiezen uit verschillende opties.

2a. Ik kies een Bijbelboek of een psalm uit en ga die, of een deel daarvan, lezen.

2b. Ik pak één van mijn dagboekjes erbij. Zij helpen mij om te blijven lezen. En ik vind het reuze interessant om meningen en visies van anderen te lezen over de Bijbel. ‘Gewone boeken’ (bijvoorbeeld van Max Lucado) gebruik ik ook als dagboekjes. Ik lees dan bijvoorbeeld een aantal maanden achter elkaar een aantal pagina’s per dag. Onder aan deze pagina kan je een lijstje vinden van (dag)boeken die ik in mijn bezit heb. Wil je er één lenen of heb jij er één die je aan mij uit wil lenen, laat het gerust weten!

2c. Ik pak mijn laptop erbij en kijk een filmpje van een inspirerend spre(e)k(st)er. Bijvoorbeeld Joyce Meyer. Niet iedereen is het eens met wat zij predikt, maar ik merk dat zij soms rake woorden kan zeggen. En het helpt mij anders in het leven te staan dan dat ik van nature zou doen.

2d. Ik pak mijn mobiel en zoek een liedje uit die ik afspeel. Daarna schrijf ik de tekst van het liedje in mijn geloofsdagboek om de tekst echt tot mij door te laten dringen.

3. Ik bedenk wat ik met de gelezen/gehoorde info kan doen in mijn dagelijks leven. Of voor deze specifieke dag.

4. Welke keuze ik ook maak uit bovenstaande opties, ik eindig altijd met mijn geloofsdagboek (notitieboekje) en schrijf daarin een gebed/brief aan God.

Dan is mijn stille-tijd-moment voorbij en ga ik verder met mijn ochtendritueel: aankleden, ontbijten etc. Maar dat is voor nu niet relevant te benoemen.

(Dag)Boekenlijstje:
Als een vis in het water – Max Lucado
Het goede leven – Max Lucado
Samen sterker – Uitgeverij Medema
Hartelijk getalenteerd – Paulien Vervoorn
Leef – Marije van den Berg
Leven om te geven – Benaiah
Ontmoetingen met Jezus – Tim Keller

Write a comment:

*

Your email address will not be published.

© 2018 SiK | Studenten in Kringen.
Top
Follow us: