Dat onze kring er zomaar met de Gouden Pollepel vandoor ging hebben wij vooral te danken aan onze eigen Queer Eye Antoni. Nicole is onze social worker met uitmuntende kookskills waar wij regelmatig van mogen genieten. Of ze nu cocktails fabriceert, in inspiratieloze periodes je een recept toestuurt en zelfs komt helpen bereiden of dat we bij haar thuis langs mogen komen voor een voedzame maaltijd, onze buikjes zijn altijd blij en veilig (een uitdaging in onze kring).

Een van de favoriete maaltijden was toch wel de Arabische couscous. Immers, je weet dat een maaltijd goed was als je hem vervolgens nog wekelijks voor jezelf maakt. Mogelijk heb ik het recept een beetje vergemakkelijkt along the way, waarvoor mijn grootste excuses. Maar het is dus ook zeker een goede invriestip voor de weken dat je geen kring hebt. Wees voorzichtig met vuur en messen, maar geniet dan vooral van deze Arabische couscous alla Nicole met een klein snufje Jetske en een grote schep liefde van kring 3.

Ingrediënten:
– Couscous (ong. 100 g per persoon)
– Shoarma (ong. 125 g per persoon)
– Pitabroodjes als side dish (ong. 2 per persoon)
– Perenijsjes
Saus voor 4 personen (of 1 persoon 4x eten):
– 2 Courgettes
– 2 Rode uien (wit mag vast ook)
– 1 blik tomatenblokjes
– 1 pakje tomatenpuree (dit mag ook een tweede blik tomatenblokjes zijn)
– 2 tot 3 teentjes knoflook
– Sambal
– Olijfolie
– Water

Bereidingswijze:
1. Verwarm de oven voor zoals aangegeven op de verpakking van de pitabroodjes.
2. Snijd je uien, courgettes en teentjes knoflook.
3. Fruit je uitjes en de teentjes knoflook.
4. Maak ondertussen Couscous zoals aangegeven op de verpakking. (Na grondig onderzoek vond ik uit dat je eigenlijk evenveel water moet koken als dat je couscous wil maken. Als dit water kookt haal je het van het vuur af, voegt een eetlepel olijfolie en de couscous toe en schept het om. Vervolgens laat je dit afgedekt vijf minuten wachten waarna je het met een vork losroert, eventueel kun je nog wat extra olijfolie toevoegen. Voor de echt fancy mensen kun je ook citroensap toevoegen.)
5. Gooi de courgette bij de ui en blijf lekker omroeren tot de courgette niet al te hard meer is.
6. Ondertussen kunnen de pitabroodjes er wel in.
7. Verwarm ook vast wat olie en bak de shoarma reepjes mooi bruin.
8. Voeg de tomatenblokjes en tomatenpuree toe aan de groenten en blijf het omscheppen tot de hele boel warm is.
9. Gooi er nog wat sambal doorheen, want anders eten je kringgenoten met sambalangst nooit met smaak. Verder kun je de sambal nog op tafel zetten voor de echte heethoofden.
10. Serveer de couscous, reepjes vlees, saus en de pitabroodjes apart. Op je bord mengen is namelijk gewoon een stuk makkelijker.
11. Wanneer iedereen verzadigd is raden wij aan dit af te toppen met ons favoriete toetje waar niemand dood aan gaat: Perenijsjes!

Hartige groenten,
Kring 3

© 2018 SiK | Studenten in Kringen.
Top
Follow us: